Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC5275182   Mediació escolar: habilitats per gestionar conflictes en l'àmbit educatiu
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   2/5/2024 - 30/5/2024 (40 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Somdocents
  
  
  
Tipus activitat   39SD Mediació escolar: habilitats per gestionar conflictes en l'àmbit educatiu
  
Inscripció   01/09/2023 - 02/05/2024
  
Cost matrícula (Euros)   75
  
Descripció i   Metodologia:   El conflicte forma part de qualsevol interacció entre persones i la forma que els gestionem té un impacte en la nostra percepció de benestar personal i social. Quan gestionem conflictes, no només estem buscant solucions a una situació estressant i de malestar, sinó que també poden obrir espai per a l’aprenentatge i el creixement personal. La clau està en com els afrontem i els recursos que tenim.
L’objectiu del curs és proporcionar recursos i habilitats de gestió de conflictes als i les docents a través de la mediació, tant per acompanyar l’alumnat en la gestió constructiva de conflictes com per gestionar situacions complexes amb les famílies. A més, part d’aquests recursos també es podran aplicar a l’aula per entrenar les habilitats de gestió de conflictes de l’alumnat.
Durant el curs es treballarà amb reflexions i activitats pràctiques, a partir de casos reals de mediació escolar. El contingut proposat tindrà aplicació directa a les aules, entrenant habilitats d’anàlisi de conflictes, i fortaleses personals com la intel·ligència social i emocional.

Es tracta d'una activitat en format virtual que no requereix d'una sincronia en un horari determinat. Es treballarà en un entorn Moodle amb recursos textuals, virtuals i eines d'interacció amb els formadors de l'activitat formativa.

La difusió de l'activitat es realitza pel portal XTEC i la web de l'entitat formadora.
  
Objectius   - Adquirir eines per gestionar els conflictes del dia a dia del centre de forma efectiva.
- Promoure l’afrontament constructiu de conflictes i la convivència al centre educatiu.
- Promoure l’autonomia, la responsabilitat i la motivació.
- Entrenar competències socials i emocionals a nivell personal i per aplicar-ho amb l’alumnat.
- Adquirir coneixements i recursos per promoure el benestar a la comunitat educativa.
  
Continguts   • Mòdul 1. Familiaritzant-nos amb el conflicte.
Per poder gestionar un conflicte és clau fer-ne una bona anàlisi. Intentar resoldre un conflicte sense saber què està passant seria com un metge o metgessa definís un tractament sense abans fer un diagnòstic. Potser encertem però potser no. En aquest mòdul aprendrem a observar els conflictes, entenent els elements que entren en joc al sistema conflictiu.
1. Comencem el recorregut: definició i etapes del conflicte
2. Perspectiva i tipus de conflictes
3. Estils d’afrontament i la seva relació amb el benestar personal i social
4. L’impacte dels programes de mediació escolar
5. La mediació com a prevenció
6. Conclusions i referències bibliogràfiques

• Mòdul 2. Emoció i conflicte.
Les emocions i la intel·ligència emocional tenen un paper clau en com afrontem els conflictes, que el nostre cervell interpeta com una amenaça. Entendre-les ajudarà a comprendre millor com donem resposta al conflicte, a fer una bona anàlisis i a definir una intervenció.
1. El marc: definició i tipus d’emocions
2. El paper de les emocions en el conflicte i el tipus d’afrontament
3. La gestió d’emocions difícils: prevenció i intervenció 
4. Emocions, benestar i aprenentatge 
5. Conclusions i referències bibliogràfiques

• Mòdul 3. Mediació entre iguals.
La mediació és un mètode de gestió de conflictes que promou la intel·ligència social i emocional i l’autonomia de l’alumnat. Una persona mediadora acompanya les parts a trobar solucions al seu conflicte de forma neutral i imparcial i aplicant diferents eines.
1. Mediació: principis i procés 
2. Capsa d’eines de la persona mediadora
3. Aplicació de la mediació. Casos pràctics
4. Conclusions i referències bibliogràfiques

• Mòdul 4. Habilitats i recursos per la prevenció i la gestió de conflictes família-centre educatiu.
Els conflictes entre centre educatiu (o tutor/a) i família sovint són difícils de gestionar. En aquest mòdul explorarem com les eines mediadores ens poden ajudar a prevenir i gestionar conflictes amb les famílies.
1. La relació família-escola 
2. Prevenció 
3. Aplicant la capsa d’eines mediadores en la relació amb famílies 
4. Casos pràctics  
5. Conclusions i referències bibliogràfiques
  
Formador/a   Glòria Coll Canet
  
Avaluació   Es realitza una avaluació continuada mitjançant les diverses activitats que el o la participant del curs farà a cada mòdul i per superar el curs serà necessari la valoració positiva de totes les tasques planificades en relació amb l'aprofitament de l'activitat formativa.

En finalitzar el curs, el o la participant del curs realitzarà un qüestionari de satisfacció per valorar l'activitat formativa. Amb aquests qüestionaris es revisarà i modificarà, en cas necessari, el contingut i desenvolupament de futures activitats.

Les activitats d’avaluació de cada mòdul són les següents:
• MÒDUL 1
Activitat 1. Com gestiono els conflictes ara? (fòrum) ACTIVITAT DE REFLEXIÓ DE LA PRÒPIA PRÀCTICA DOCENT: Posar èmfasi en la conscienciació sobre els mètodes que estan aplicant actualment per gesitionar els conflicte, fomentant la reflexió i començar a analitzar com són els conflictes. Al compartir-ho al fòrum podran contrastar-ho amb experiències d’altres docents i reflexionar sobre les molt diverses maneres que hi ha de donar resposta a un conflicte.
Activitat 2. Mapeig del conflicte (qüestionari) ACTIVITAT DE CONSOLIDACIÓ: Posar a prova els coneixements adquirits a partir del cas plantejat. La seva finalitat és que els i les participants del curs pugui aplicar de manera pràctica el que ha après al mòdul en un cas real de mediació escolar i perquè després ho pugui aplicar en els casos de conflicte a l’aula.
• MÒDUL 2
Activitat 1. Les emocions que conec (fòrum) ACTIVITAT DE REFLEXIÓ: Reflexionar sobre el coneixement propi de les emocions i sobre com influeixen en la gestió de conflictes
Activitat 2. Identificació d’emocions (qüestionari) ACTIVITAT DE RAONAMENT I CONSOLIDACIÓ: Consolidar els aprenentatges del mòdul, posant el focus en la funció de les emocions i en la relació entre emocions i conflicte, fent un recull dels punts principals de la teoria.
Activitat 3. El tren de reacció (tasca) ACTIVITAT DE RAONAMENT I D’APLICACIÓ: Aplicar de forma pràctica els coneixements obtinguts durant el mòdul i aplicar en un cas del passat una de les eines proporcionades amb l’objectiu d’integrar-la i que el o la participant del curs sigui capaç d’aplicar-la en casos reals.
Activitat 4. Acompanyar la gestió emocional (qüestionari) ACTIVITAT DE CONSOLIDACIÓ: Consolidar els aprenentatges del mòdul, posant el focus en l’acompanyament emocional i la seva importància.
• MÒDUL 3
Activitat 1. Reflexionem sobre els límits de la mediació (fòrum) ACTIVITAT DE REFLEXIÓ I D’APLICACIÓ DIRECTA A L’AULA: Conscienciar sobre l’àmplia aplicabilitat de la mediació però tenint presents certs límits. L’activitat permet que els i les participants del curs reflexionin entre tots i totes de com aplicar de forma real la mediació i en quins casos, de manera que ho tinguin present en el seu dia a dia.
Activitat 2. Comencem a mediar (tasca) ACTIVITAT DE CONSOLIDACIÓ: Consolidar els coneixements adquirits a nivell teòric. Experimentar les dificultats que ens podem trobar en una mediació per continuar treballant aquelles eines o aspectes personals on observem espai de millora.

• MÒDUL 4
Activitat 1. Relació família i centre educatiu (fòrum) ACTIVITAT D’APLICACIÓ A L’AULA: Facilitar un espai d’intercanvi d’experiències i coneixement sobre la relació amb les famílies i les dificultats que s’hi poden trobar. Contribuir en l’anàlisi de les dificultats en la relació amb la família des d’una mirada més neutra, per tenir un bon diagnòstic que faciliti la presa de decisions.
Activitat 2. Mapatge d’un conflicte centre-família i proposta d’intervenció (tasca) ACTIVITAT DE CONSOLIDACIÓ A TRAVÉS DE LA PRÀCTICA: Consolidar els coneixements obtinguts durant el mòdul i el curs, aplicant-ho de forma pràctica en un cas real. Amb el disseny de la intervenció, es posaran en pràctica tots els coneixements adquirits durant el curs.
  
Requisits de  certificació   Per rebre el certificat amb la qualificació Apte és necessari realitzar totes les tasques del curs satisfactòriament i la realització del qüestionari de satisfacció.
  
E-mail   somdocents@somdocents.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 24/01/2024 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).